Pytanie czy twierdzenie?

Norweskie zaimki pytające mogą pełnić funkcję spójników w zdaniach podrzędnych. Czy umiesz je rozpoznawać i stworzyć odpowiedni szyk zdania?

Hvor bor du?

“Gdzie mieszkasz?” to pytanie, które umiesz tworzyć od początku nauki norweskiego. Na pierwszej pozycji jest zaimek pytający, na drugiej orzeczenie, a na trzeciej podmiot.

Jeg spør hvor du bor.

“Pytam, gdzie mieszkasz” jest twierdzeniem z mową zależną. Nie zadajesz tu pytania, tylko relacjonujesz, co Ty lub ktoś inny powiedział.

Jeg spør jest zdaniem nadrzędnym w szyku prostym.

Hvor du bor jest zdaniem podrzędnym. Na pierwszej pozycji jest spójnik (hvor), na drugiej podmiot (du), na trzeciej okolicznik zdaniowy (w tym zdaniu pozycja jest pusta), a na czwartej orzeczenie (bor).

Kan du si hvor du bor?

Tu zdanie nadrzędne kan du si jest pytaniem.

Jednak hvor du bor nadal jest zdaniem podrzędnym, więc zachowuje taki sam szyk, jak we wcześniejszym przykładzie.

Zdanie podrzędne ma taki sam szyk niezależnie od tego, czy zdanie nadrzędne jest twierdzeniem, pytaniem czy przeczeniem.

Ćwiczenie

Uzupełnij zdania słowami w odpowiedniej kolejności. Odmień prawidłowo czasownik.

  1. Knutt, å være
    Når Knutt er på tur, er han aldri sur.
  2. Knutt, å gå
    Når går Knutt på tur med oss?
  3. Erik, å ha, å gå
    Han spør: “Hvor har Erik gått?”
  4. Erik, å ha, å gå
    Han spør hvor Erik har gått.
  5. klokka, å være
    Hva var klokka da vi landet i Kina?
  6. klokka, å være
    Hva klokka var, visste ingen av turgruppens kinesiske deltakere i Oslo.
  7. de, å føle seg
    Hvordan de følte seg etter 12 timer av coaching, var umulig å beskrive.
  8. de, å føle seg
    Hvordan følte de seg etter 12 timer av coaching?
  9. hårklipp, å kunne, å bli
    Hvilken hårklipp kunne bli moteriktig neste sesong?
  10. hårklipp, å kunne, å bli, som
    Hvilken hårklipp som kunne bli moteriktig neste sesong, kunne Alexa ikke forutsi.
  11. Pia, å finne
    Hvor fant Pia kroppen hans da alle var på julebordet?
  12. Pia, å finne
    Hvor Pia fant kroppen hans, ville hun ikke avsløre.
  13. spanma, å være
    Når spanma var på bassengen, sladret hun med venninnene sine.
  14. spanma, å svømme
    Når svømte spanma i bassengen siste gang?
  15. rådyrene, å kunne, å komme
    Hvordan rådyrene kunne komme så nær huset, visste verken Margot eller Bård.
  16. rådyrene, å kunne, å komme
    Hvordan kunne rådyrene komme så nær huset?
  17. hun, å skulle, å gjøre
    Penelope visste ikke hva hun skulle gjøre med livet sitt.
  18. jeg, å skulle, å gjøre
    Penelope tenkte seg om: “Hva skal jeg gjøre med livet mitt?”
  19. hun, å skulle, å fortelle
    Om hun skulle fortelle ham sannheten, tenkte Oda på årevis.
  20. Oda, å skulle, å fortelle
    Skulle Oda fortelle ham alt slik som de har bestspant?
  21. du, å gjøre
    Kan jeg spørre hva du gjør i hagen min?
  22. du, å gjøre
    Jeg spurte: “Hva gjør du i hagen min?”
  23. de, å ville, å klare
    Formannen visste ikke om de ville klare å slutte å støpe betong før helgen.
  24. vi, å klare
    Vi spurte formannen: “Klarer vi å slutte å støpe betong før helgen?”
SprawdźxCała prawda jednym gestem.